Učíme děti být spolu a řešit společné problémy a výzvy.
Děti potřebují mít svoje místo v kolektivu a cítit se ve škole dobře. Mít prostor na to se osobnostně a vztahově ke druhým cíleně rozvíjet. A také rozumět tomu, že dobré vztahy k nim nepřijdou sami nebo díky péči třídn*í/ího: že mají svou spoluodpovědnost za to, jaké normy chování v kolektivu spolunastavují a podle jakých „pravidel“ v kolektivu hrají.
Třídní učitel/ka stěžejním způsobem provází děti v tom, jak se k sobě chovat a co dělat, když nám ve skupině či třídě není dobře. Neexistuje totiž dobrý nebo špatný kolektiv, ale pouze opečovaný nebo neopečovaný. A péče znamená nejen permanentní pojmenovávání hranic, ale i otevírání toho, co komu ve třídě je či není příjemné a co se s tím dá dělat. Jen v takovém prostředí může probíhat efektivní učení.
Škola díky třídnickým hodinám může znovu objevit sílu hodnot školy, které mají stěžejní vliv na to, jak se k sobě lidé ve škole včetně dospělých chovají. A že tyto hodnoty přecházejí v normy či vzorce, které dětem předáváme a učíme je. Třídnické hodiny tak zásadním způsobem formují kulturu celé školy.
I to přispívá rozvíjí občanské gramotnosti a my v CEDU víme, jak oživit či koncepčně nastavit či zlepšit třídnické hodiny u vás ve škole. Semináři ve škole, tréninky třídních učitelů či ukázkovými třídnickými hodinami nebo konzultacemi s vedením školy, jak na to.
Třídnické hodiny jsou skvělým prostředkem, jak průběžně posilovat vzájemný vztah mezi učitelem a žákem. Ideální je, když mají svůj řád a bývají předem jasně vymezeny v měsíčním nebo týdenním harmonogramu školy.
Obsahem takových setkání by měla být především reflexe vlastních zkušeností žáků ve škole, jejich spokojenost a pocit bezpečí v kolektivu. V případě vypjatých vztahů ve třídě také řešení konfliktních situací či preventivní předcházení takovým situacím. Péče o kolektiv tak přispívá tomu, aby žáci uměli být spolu a uměli řešit společné problémy.
Učíme děti být spolu
Práce se třídou stojí na tom, aby se v ní všichni cítili bezpečně. Když se to daří, všichni se mohou osobnostně rozvíjet a také efektivněji učit.
Třídní učitel je ten, kdo do třídy přináší vlastní normy chování. Způsoby řešení problémů, cíle kolektivu a způsoby jejich dosahování. A umí zacházet s tím, když se to nedaří.
Zdravé prostředí ve třídě se neobejde bez tréninku a využívání zpětnovazebných procesů. Kultivace vztahů, chování i procesů stojí na umění popisu toho, co zažíváme.
Aktivity, hry, techniky a metody jsou kořením a často i náplní třídnických hodin. Ale především prostředkem k dosahování cílů. Osobnostně rozvojových a vzdělávacích cílů.
To, jak dospělí komunikují s dětmi, to, jak reaguje třídní učitel na jednotlivé děti – je nakonec tím hlavním projevem toho, zda se ve škole daří zlepšovat kulturu a vztahy.
Nově se do sítě Škola pro demokracii mohou hlásit nejen školy se žákovským parlamentem, ale i se třídnickými hodinami. Protože snaha zlepšit své třídnické hodiny také poukazuje úsilí o zlepšování kultury školy a tím pádem občanské gramotnosti dětí.
Třídních učitelů ročně
Dětí ve třídách
Školení sboroven
Ředitelů