Projekty, které realizujeme nebo jsme realizovali

Demokratická kultura ve školách podporuje pražské žákovské parlamenty (2020–2022; OP PPR)

Projekt Demokratická kultura ve školách byl spolufinancován Evropskou unií. Registrační číslo projektu: CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_068/0001424

Zajímá nás demokratické klima a celkově místní „domácí“ kultura ve školách. Občanské a sociální kompetence se totiž nemusí přímo vyučovat, ale děti je mohou rovnou nasávat z prostředí, v němž tráví skoro každý den. Proto na šesti pražských školách CEDU společně s vedením škol rozvíjí místní demokratickou kulturu, podporuje školní parlamenty a rozvoj pedagogů.

Demokracie zážitkem vyvinula program prožitkových kurzů (2018–2020; OP VVV)

Projekt Demokracie zážitkem byl spolufinancován Evropskou unií. Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008093

Co má demokracie společného se zážitkem? Věříme, že pokud od mladých lidí chceme, aby byli odpovědnými občany, musíme je na to připravit. Dát jim možnost si na vlastní kůži vyzkoušet některé pro demokracii typické situace. Rozvíjet v nich občanské kompetence „naživo“, zážitkem. Proto CEDU připravilo šest nových prožitkových kurzů pro žáky a jeden seminář pro pedagogy.

Žákovské parlamenty jako nástroj inkluze pomáhají zakládat parlamenty v sociálně vyloučených lokalitách (2017–2021; Bader Philantrophies)

Může žákovský parlament fungovat i v tzv. sociálně vyloučené lokalitě? A co může tamním dětem nabídnout? Nebyli jsme si jistí, tak jsme začali v Mostě – na základních školách v Chanově a Obrnicích. A funguje to! Naše metodika jak pracovat s žákovským parlamentem nabízí funkční přístup pro všechny typy škol – posiluje identitu skupiny a dává dětem zažít úspěch, čímž posiluje jejich důvěru ve vlastní schopnosti.

Za tento projekt jsme byli oceněni cenou EDUína. Více si můžete přečíst v tomto článku.

Škola pro demokracii jako síť žákovských parlamentů podporuje krajská konzultační centra (2013–???)

V síti Škola pro demokracii sdružujeme školy, které mají žákovský parlament. Chceme, aby parlamenty nebyly pouze formalitou, ale aby plnily svou funkci a aby se děti rády stávaly jejich součástí a tím se podílely na chodu své školy. Proto CEDU založilo síť škol a regionálních konzultačních center.

 

Nadační fond rodiny Orlických (podpora v letech 2018–2020)

Projekt „Škola pro demokracii“ měl za cíl zkvalitnit dvě oblasti působnosti CEDU: profesionalizovat marketingové aktivity a rozvinout lektorský tým.
Více informací o projektu zde.

Efektivní žákovské parlamenty (MŠMT 2016)

Cílem projektu bylo rozvíjet občanské kompetence žáků ZŠ prostřednictvím hodnotných projektů žákovských parlamentů. CEDU proto v rámci projektu rozvíjelo schopnosti pedagogů ZŠ po celé ČR týkající se efektivní práce s žákovským parlamentem. Dále CEDU v rozvíjelo existující krajská konzultačních centra a rozšiřovalo síť Škola pro demokracii.

Více informací o projektu zde.

Nadace Karla Janečka – Škola pro demokracii (2015)

Hlavním cílem projektu bylo podpořit vznik sítě Škola pro demokracii a práci žáků v konzultačních centrech, kteří dostali finanční příspěvek na parlamentem realizované projekty. Prostřednictvím krajských center se tak mohla podpora rozšířit k dalším školám ve všech krajích ČR.

Stránky nadace

Průřezová témata a čtenářství (ESF 2010 – 2012)

Hlavním cílem projektu bylo vyvinout kvalitní podpůrné materiály pro učitele, které budou dlouhodobě přispívat k efektivní výuce průřezových témat a čtenářství na základních školách.

Nabídka kurzu

Výstupy projektu: Průřezová témata čtenářství

Projekt byl realizován ve spolupráci s organizacemi Projekt Odyssea o. s., Člověk v tísni o. p. s., Sdružení Tereza o. s. a Kritické myšlení o. s.