Projekt Demokratická kultura ve školách byl spolufinancován Evropskou unií. Registrační číslo projektu: CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_068/0001424
Zajímá nás demokratické klima a celkově místní „domácí“ kultura ve školách. Občanské a sociální kompetence se totiž nemusí přímo vyučovat, ale děti je mohou rovnou nasávat z prostředí, v němž tráví skoro každý den. Proto na šesti pražských školách CEDU společně s vedením škol rozvíjí místní demokratickou kulturu, podporuje školní parlamenty a rozvoj pedagogů.
Projekt Demokracie zážitkem byl spolufinancován Evropskou unií. Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_032/0008093
Co má demokracie společného se zážitkem? Věříme, že pokud od mladých lidí chceme, aby byli odpovědnými občany, musíme je na to připravit. Dát jim možnost si na vlastní kůži vyzkoušet některé pro demokracii typické situace. Rozvíjet v nich občanské kompetence „naživo“, zážitkem. Proto CEDU připravilo šest nových prožitkových kurzů pro žáky a jeden seminář pro pedagogy.
Podrobné rozepsání jednotlivých kurzů včetně odkazů na přílohy:
Může žákovský parlament fungovat i v tzv. sociálně vyloučené lokalitě? A co může tamním dětem nabídnout? Nebyli jsme si jistí, tak jsme začali v Mostě – na základních školách v Chanově a Obrnicích. A funguje to! Naše metodika jak pracovat s žákovským parlamentem nabízí funkční přístup pro všechny typy škol – posiluje identitu skupiny a dává dětem zažít úspěch, čímž posiluje jejich důvěru ve vlastní schopnosti.
Za tento projekt jsme byli oceněni cenou EDUína. Více si můžete přečíst v tomto článku.
Jednou z prvních podpořených škol byla základní škola Zlatnická v Chanově. Podívejte se na video, jak se podařilo parlament u nich na škole rozběhnout.
Vzdělávání koordinátorů žákovských samospráv podporovalo pedagogy díky mentoringům (2019; Magistrát hl. m. Prahy)
Dotace byla přidělena na základě Programů celoměstské podpory vzdělávání na území HMP pro rok 2019. Projekt si kladl za cíl rozvíjet kompetence koordinátorů žákovských samospráv na 4 pražských základních školách, které chtějí zefektivnit svou samosprávu a udělat ji opravdu funkční. Vybrané školy dostanou intenzivní metodickou podporu na míru. Základem odborné podpory každé zapojené školy bylo 12 hodin mentoringu.
Do projektu se zapojily ZŠ Strossmayerovo náměstí a ZŠ Letohradská, ZŠ Profesora Švejcara, ZŠ Náměstí Svobody.
V síti Škola pro demokracii sdružujeme školy, které mají žákovský parlament. Chceme, aby parlamenty nebyly pouze formalitou, ale aby plnily svou funkci a aby se děti rády stávaly jejich součástí a tím se podílely na chodu své školy. Proto CEDU založilo síť škol a regionálních konzultačních center.
Projekt „Škola pro demokracii“ měl za cíl zkvalitnit dvě oblasti působnosti CEDU: profesionalizovat marketingové aktivity a rozvinout lektorský tým.
Více informací o projektu zde.
Cílem projektu bylo rozvíjet občanské kompetence žáků ZŠ prostřednictvím hodnotných projektů žákovských parlamentů. CEDU proto v rámci projektu rozvíjelo schopnosti pedagogů ZŠ po celé ČR týkající se efektivní práce s žákovským parlamentem. Dále CEDU v rozvíjelo existující krajská konzultačních centra a rozšiřovalo síť Škola pro demokracii.
Více informací o projektu zde.
Hlavním cílem projektu bylo podpořit vznik sítě Škola pro demokracii a práci žáků v konzultačních centrech, kteří dostali finanční příspěvek na parlamentem realizované projekty. Prostřednictvím krajských center se tak mohla podpora rozšířit k dalším školám ve všech krajích ČR.
Hlavním cílem projektu bylo vyvinout kvalitní podpůrné materiály pro učitele, které budou dlouhodobě přispívat k efektivní výuce průřezových témat a čtenářství na základních školách.
Výstupy projektu: Průřezová témata čtenářství
Projekt byl realizován ve spolupráci s organizacemi Projekt Odyssea o. s., Člověk v tísni o. p. s., Sdružení Tereza o. s. a Kritické myšlení o. s.