Jak založit žákovský parlament

Ukážeme vám, jak vypadá fungující parlament a co je dobré si ověřit, než se do zakládání pustíte.

Jak založit žákovský parlament

Parlament je vzdělávací nástroj

Žákovský parlament je komplexní vzdělávací nástroj, které efektivně rozvíjí občanskou gramotnost dětí. Současně je to „ledoborec“ změn v kultuře školy. Žákovský parlament  je organismus, který vyžaduje pečlivou přípravu, systematické vedení a spolupráci několika různých aktérů. Níže se dozvíte, jak vypadá dobře fungující parlament, co je dobré si ověřit, než se do zakládání ŽP pustíte, na co nezapomenout a na co si dávat pozor zejména v prvním roce, a jak parlament rozvíjet v dalších letech.

Víme, jak na to. Na školách působíme už od roku 2008 a zakládali jsme, viděli jsme a rozvíjeli stovky parlamentů na všech typech škol napříč celou republikou.

Funkční parament

Žákovský parlament (někde se používá slov „senát“, „samospráva“, „rada“ – ale jde stále o to samé) je skupinou volených žáků jedné základní či střední školy napříč všemi ročníky, zpravidla jsou v něm zastoupeni dva žáci z každé třídy. Členové parlamentu sbírají od spolužáků i od učitelů informace o tom, co by bylo dobré ve škole zlepšit, případně co se jim ve škole líbí a chtěli by to dále rozvíjet. Jakmile je parlament stabilní (vnitřně, i v rámci školy), soustředí se na zapojování co největšího počtu žáků. Rozvíjí tak iniciativu dětí a podporuje je v tom, aby se stávali hybateli změn.

Metodiky ke stažení

Pravidelnost
Parlament se schází pravidelně každý týden. Žáci se na schůzkách učí, jak proměňovat své nápady v projekty, které mohou – nejprve s podporou pedagogů a následně samostatně – zrealizovat. Své spolužáky ve třídách členové parlamentu pravidelně informují o své činnosti a snaží se je postupně víc a víc zapojovat do parlamentních aktivit.

Tandem
Funkční parlament stojí na vzájemně se podporujícím tandemu: ředitel/ka – koordinátor/ka parlamentu. Lidé ve vedení školy by měli vědět, co to žákovský parlament je a proč ho ve škole mají chtít. Měli by pak také parlamentu zajistit prestižní místo v budově školy, ale i zajistit prostor v rozvrhu hodin, aby to pro „parlamenťáky“ bylo motivující – přeci jen mají dělat něco pro školu ve svém volném čase.

Koordinátor
Koordinátor/ka žákovského parlamentu musí být člověk, který si tuto roli sám vybral, nemůže být prostě vybrán ředitelem či ředitelkou školy. Koordinátoři by také měli absolvovat základní DVPP, kde načerpají různé metodické tipy a návody. Od vedení školy pak potřebují podporu ve formě jednoznačné komunikace s celým pedagogickým sborem. Ostatní učitelé by se měli dozvědět, proč vedení chce, aby ve škole žákovský parlament fungoval a co to pro školu znamená. I pedagogický sbor by měl mít možnost se alespoň základně seznámit s tím, jak myšlenku žákovského parlamentu podpořit.

Zastoupení parlamentů
V tematické zprávě ČŠI z roku 2017 s názvem Participace žáků se můžeme dočíst, že z celkového počtu 4 155 ZŠ má žákovský parlament 1 505 základních škol (u plně organizovaných ZŠ to je mnohem více – celých 62,4%). Z 1 308 středních škol provozuje žákovský parlament 596 škol. Zastoupení parlamentu na jednotlivých typech škol není překvapivé: nejvíce ŽP je na gymnáziích, nejméně na učilištích. Nicméně z naší zkušenosti, kdy jsme v průběhu dvou let ověřovali fungování parlamentů na 21 školách různého typu, se ukazuje, že to jde všude stejně dobře.

Je naše škola na parlament připravena?

„Většina věcí, které mají ve školství smysl a dopad na velký počet dětí, má obvykle koncepční rovinu na vysoké úrovni. Tvořte žákovský parlament tak, aby mohl fungovat udržitelně a zapadal do celkové koncepce vaší školy.“ Jaroslav Novák, ředitel ZŠ Chýně

Motivace a autentický zájem vedení
Prvním předpokladem k tomu, aby se žákovský parlament mohl stát fungující součástí vzdělávání na vaší škole, je motivace a autentický zájem vašeho ředitele či ředitelky. Musí si uvědomovat a explicitně reflektovat, jak komplexním vzdělávacím nástrojem žákovský parlament je. Udržitelně fungující parlament není samozřejmost a jeho začlenění do chodu školy znamená přeskládat či formulovat priority školy tak, aby v nich měly své jasné místo rozvoj občanských kompetencí. Vize či hodnoty školy by pak neměly být příliš vzdálené předávání odpovědnosti žákům, bezpečné a otevřené kultuře školy, partnerský přístup a participace dětí i dospělých.

Tvorba vize a strategií
Pokud se žákovský parlament objeví v prioritách a vizích vedení školy, měl by je ředitel sdílet se všemi pedagogy a nechat si je konsensuálně potvrdit, protože parlament bude mít vliv na pedagogickou praxi celé vaší školy. I proto opakovaně o parlamentu mluvíme jako o „ledoborci“, který občas školou pohne, rozhýbe ji správným směrem či nastartuje kýžené změny. Je proto potřeba mít na své straně podporující sborovnu. Náš výzkum ukázal, že podpora a souznění s myšlenkou a cíli žákovského parlamentu ze strany pedagogického sboru je pro realizaci parlamentu nepostradatelná. Respektive že chybějící podpora či souznění s jeho principy vede k blokování fungování žákovského parlamentu.

Ochota učit se novým věcem
Ať už máte parlament ve vaší škole 15 let, tři roky nebo jej teprve zakládáte, pokud jste se zatím nesetkali s uceleným metodickým přístupem k žákovskému parlamentu, počítejte s tím, že se budete muset leccos nového naučit – obzvláště koordinátor parlamentu, ale sekundárně i celý pedagogický sbor.

Byť se vám v řadě bodů našeho metodického přístupu k parlamentu může zdát, že jim nemusíte věnovat pozornost, protože se vaší školy netýkají, náš výzkum ukazuje, že otevřenost, ochota učit se novým věcem a snaha o eliminaci zažitých stereotypů do realizace parlamentu významně  zasahují.

Citlivý výběr koordinátora
Osobnost koordinátora je jednou z nejdůležitějších složek žákovského parlamentu. Byla by proto škoda ohrozit jeho fungování tím, že vedení školy někoho vybere a jmenuje bez ohledu na jeho názor. Koordinátorem by se měl stát člověk, který o to stojí, tato práce ho láká a má k ní předpoklady. Vedení školy by také mělo pro tuto práci vytvořit dobré podmínky.

Postup založení parlamentu

Zatímco příprava vhodných podmínek ve škole je převážně v rukou vedení, založení samotného parlamentu už má na starosti tandem ředitel/ka – koordinátor/ka. Vznik žákovského parlamentu musí podpořit oba dva rovnoměrně: učitel (koordinátor) rozumí know how okolo parlamentu, ředitel zase ví, co a jak se udělat na celoškolní úrovni. Níže jsou popsány důležité kroky podle jednotlivých aktérů.

Navštivte náš seminář

Založení a hladké ustavení parlamentu, volby a sestavení fungujícího týmu, předávání odpovědnosti dětem, motivace a mnoho dalšího.

Trénink koordinátora parlamentu I. – III.

Obeznámení se s žákovským parlamentem, jak může vypadat a co jeho zavedení obnáší

Vedení
Pod žákovským parlamentem si každý představí něco jiného a zkušenosti s tímto vzdělávacím nástrojem jsou velmi rozmanité. Doporučujeme proto hledat informace u organizací, které se tématem dlouhodobě zabývají:

  • obraťte se na školu, která má letité zkušenosti a je ochotna je sdílet (viz přehled konzultačních center);
  • jděte na DVPP – vzdělávací seminář o tom, jak zavádět žákovský parlament

Zajištění silné podpory

Koordinátor
Ten, kdo vede parlament, se musí během jednoho roku „přeměnit “ z učitele v koordinátora, který umí uplatňovat konstruktivistický přístup při předávání odpovědnosti dětem, pracovat se skupinovou dynamikou a používat prvky zážitkové pedagogiky. To vyžaduje z jeho strany velké nasazení a dostatečný prostor a čas. Vedení školy by mu proto mělo:

  • stanovit jasně danou finanční odměnu;
  • ubrat z jiných povinností ve škole;
  • podpořit v doplňujícím vzdělávání, např. v systému DVPP;
  • dopřát individuální profesní rozvoj, např. v podobě jednoho až dvou mentoringových setkání za školní rok.

Definice základních parametrů

Děti a parlament
Žákovský parlament na každé škole vypadá trochu jinak – má jiný počet žáků, jiné vzdělávací cíle či jinou příčinu, proč a jak byl zaveden. Je proto nezbytné si stanovit, jak bude váš žákovský parlament vypadat, jaké bude mít parametry a cíle. Seznamte s tím také všechny pedagogy i žáky své školy.

  • Pravidelná zasedání: nastavte délku a frekvenci alespoň 45 minut 1x týdně.
  • Termín: najděte v rozvrhu školy takový prostor, aby se zasedání parlamentu mohli pravidelně účastnit žáci ze všech zainteresovaných tříd a schůzky byly pro ně v přijatelném čase.
  • Místo: najděte v budově školy vhodné místo, kde může parlament pravidelně a v klidu zasedat.
  • Volby: nastavte mechanismus voleb – počet žáků z jednotlivých tříd, zapojené třídy, délka volebního období a způsob obměny parlamenťáků.

Buďte na jedné lodi

Pedagogický sbor
Pro úspěšnou realizaci strategie zvolené vedením školy, pro poklidnou práci koordinátora a pro úspěšné zapojení třídních učitelů je klíčové mít podporu učitelského sboru. Aby si získal sborovnu na svou stranu, měl by tandem ředitel/ka – koordinátor/ka:

  • Sdílet s kolegy dlouhodobý vzdělávací cíl žákovského parlamentu a co to škole a žákům přinese.
  • Ujistit ostatní učitele, že jim parlament nepřidělá práci navíc a naopak jim v dlouhodobém horizontu může v lecčems pomoci.
  • Pozvat na schůzi sboru lektory-odborníky, kteří s uvedením žákovského parlamentu pomohou a navíc mohou v dobrém slova smyslu fungovat jako externí „hromosvod“.

Na co si dát pozor

Založit žákovský parlament není složité. Mnoho škol ho také bez velkých příprav zkrátka rovnou „má“. Abyste se však mohli začít opravdu radovat ze zavádění demokratických principů a hodnot ve vaší škole a mohli začít sledovat změny v životě konkrétních dětí, je obvykle potřeba překonat řadu potíží. Následuje popis typických těžkostí, které u jednotlivých aktérů často nastanou.

Navštivte náš seminář

Seminář je určen pro školy, které mají parlament, ale učitelé nevidí jeho smysl. A také pro školy, které ještě parlament nemají a rády by si ujasnily, jak by měl fungovat.

Školení sborovny k žákovskému parlamentu

Udržení kontinuální podpory

Vedení
Ředitelé se ve fázi zavádění obvykle soustředí na to, aby parlament vůbec mohl vzniknout, ale teprve čas prověří, jak pevné má základy. Mnohdy se časem ukáže, že žákovský parlament není pevně usazen v rozvrhu nebo že domluvená podpora koordinátora ze strany vedení nemá jasné podmínky. Vedení školy má často po prvním roce pocit, že parlament už existuje a že ho konečně může „nechat na krku” koordinátorovi. Opak je pravdou – dejte si pozor na to, co bylo v prvním roce jen deklarováno.

Náchylnost k přetížení a personální změny

Koordinátor
Koordinátor po nějaké době začíná tušit, jak k Žákovskému parlamentu přistupovat, získává potřebné dovednosti, má spoustu nápadů, plánů a ambic. Zároveň však začíná zjišťovat, že i když parlament žáky baví, jedná se opravdu o velký kus systematické práce. Navíc může začít pociťovat, že vedení už jej nepodporuje tolik jako při zakládání parlamentu.

Poměrně často se stává, že spolu s vedením přinese myšlenku žákovského parlamentu do školy učitel, který se pak přirozeně stane koordinátorem, ale později zjistí, že na to nemá vhodné předpoklady, motivaci nebo čas. Někdy se také projeví, že koordinátor byl vybrán ředitelem a do práce nemá chuť, ani další motivaci.

Proto si dejte pozor na vyhoření a nenadálé změny na pozici koordinátora.

Opadá prvotní nadšení

Děti a parlament
U žáků se většinou začne postupně projevovat, že žákovský parlament už není něco nového a jen proto atraktivního. Děti navíc brzy zjistí, že celá činnost parlamentu se točí kolem odpovědnosti a že „se po nich stále něco chce“. Nebojte se, když po první vlně nadšení přijde odliv několika parlameňtáků – parlament je dobrovolný a jde především o proces. Nastavte si rituály jak se rozloučit s těmi, kdo odcházejí, a jak to má v klidu probíhat.

Objevující se odpůrci

Pedagogický sbor
Pokud se myšlenka parlamentu někomu z ostatních učitelů zpočátku moc nezamlouvala, záhy může začít proti parlamentu aktivně vystupovat, začít koordinátorovi „házet klacky pod nohy“ a nabourávat motivaci jeho i žáků. Na jednu stranu je to nepříjemná situace, jejíž řešení stojí koordinátora i ředitele spoustu času a energie. Na druhou stranu je to užitečný moment, kdy se ve škole začíná mluvit o podstatných věcech a kolegové si vyříkávají své postoje. Touto etapou je nutné s respektem a odhodláním projít.

Jak zajistit parlamentu stabilitu

Věřte, že opravdová radost z partnerské práce s dětmi a z účinků žákovského parlamentu začne přicházet, když vy, děti i parlament začnete společně zrát. Když začnete dětem důvěřovat a oni s vaší důvěrou začnou nakládat. Objevíte hloubku svých pedagogických možností, zákoutí zážitkové pedagogiky a taje vyladěné celoškolní kultury. Níže jsou popsané potřeby jednotlivých aktérů, jejichž naplňování pomůže udržovat parlament v úspěšném chodu.

Dopřejte dětem zážitek

Jednodenní kurz kde se žáci jedné třídy nebo žákovského parlamentu učí spolupracovat ve skupině, navzájem se poznávají, prohlubují své vztahy a hlavně zjišťují, že společně dokáží víc, než by čekali.

Prožitkové kurzy pro dětské kolektivy

Nastavení systémových opatření

Vedení

Ředitel či ředitelka by se neměli upínat k tomu, kdo konkrétně žákovský parlament zrovna vede a v jakých třídách zástupci fungují či nefungují. Je užitečné škole i parlamentu dopřát nadhled a nastavit dlouhodobá opatření:

  • Zanést žákovský parlament do ŠVP a popsat, jak naplňuje vizi školy, které kompetence se díky němu u žáků rozvíjejí, a jak je parlament ve škole ukotven.
  • Stanovit standardy podpory pro koordinátora parlamentu – přesně popsat jednotlivé formy podpory, ale i to, jaké povinnosti a výsledky díky tomu koordinátor garantuje.
  • Sestavit stanovy parlamentu, které budou obsahovat ověřené a usazené parametry z předchozího roku a další informace o vašem parlamentu. Stanovy by měly být prodiskutovány s pedagogickým sborem a žáky a zveřejněny.

Péče o sebe a zlepšování dovedností

Koordinátor

Stabilizace žákovského parlamentu může nastat jen se stabilním koordinátorem. Tedy takovým, který se rozhodne po prvním roce fungování pokračovat, a takovým, který není koordinováním přetížen. Pro udržitelnost parlamentu je dobré, když koordinátor učiní tyto kroky:

  • Trvá na důsledné podpoře od vedení školy, minimálně jako v prvním roce.
  • Nastaví pravidelné a časté plánování činnosti parlamentu mezi vedením školy a koordinátorem a stanoví roční cíl (kam se má parlament letos posunout).
  • Najde člověka, který se stane druhým koordinátorem – ve dvojici je větší šance na udržitelnost.

Koordinátor musí postupně prokázat, že má zvládnutou metodiku, že dokáže úspěšně přenášet odpovědnost na žáky a že zná hranice svých schopností i sil. Co dělá úspěšný koordinátor:

  • Zaměřuje se na detaily, které v důsledku tvoří hranici mezi stagnací a rozvojem (uspořádání prostoru, rovnoměrné zapojení všech žáků, kladení vhodných otázek, individualizovaná zpětná vazba apod.).
  • Na konci každého zasedání dělá reflexi toho, jak se žáci na jeho průběhu podíleli a co se povedlo a co je naopak potřeba zlepšit.
  • Drží se ročního cíle a nenechá se odklonit jinam – umí dokázat ostatním i sobě, že ví,
    co dělá a proč.

Motivace a podpora

Děti a parlament

Práce v žákovském parlamentu je pro žáky v mnoha ohledech náročná a je potřeba je průběžně motivovat a podporovat. Žáci ocení tyto formy podpory:

  • Na zasedáních parlamentu jsou na programu zejména prožitkové aktivity, hříčky a „ledolamky“.
  • Parlamenťáci mohou vyrazit na exkurzi na jinou školu či na setkání žákovských parlamentů, kde načerpají inspiraci.
  • Parlament je ve škole považován za tým, který má svou identitu, na kterou mohou být jeho členové patřičně hrdí, a kterou je potřeba budovat.
  • Členové parlamentu si mohou dopřát dva či tři dny mimo školu, například na prožitkovém kurzu.

Vzájemné porozumění

Pedagogický sbor
Může se zdát, že ostatní pedagogové ve škole už všechny informace o žákovském parlamentu dostali na začátku a víc nepotřebují. Období při zakládání parlamentu je obecně nejtěžší a parlamenty v něm zažívají největší obtíže. Je proto stěžejní pedagogický sbor přesvědčovat o tom, že stojí za to dát parlamentu čas. Učitelé by měli od koordinátora (a vedení školy) pravidelně dostávat:

  • Vysvětlení, co se žáci i přes případné dílčí neúspěchy díky parlamentu učí.
  • Ukázky, co se žákovskému parlamentu povedlo a jaké má úspěchy.
  • Příležitost diskutovat o tom, co se v souvislosti s parlamentem ve třídách děje.
  • Pozvání kolegů na zasedání parlamentu.
  • Možnost setkání mezi parlamenťáky a učiteli.

Žákovský parlament je proces

Důležitější než výsledky projektů je cesta, po které děti a dospělí společně jdou. Co se kdo naučí, dozví o sobě i o druhých.

Žákovský parlament je proces

Máte hlavu jako balón?

Nevíte, kde začít?
Přemýšlíte, co se týká vás a vaší situace?
Potřebujete probrat konkrétní dotazy?
Nemáte koordinátora?
Měli jste parlament a nefungoval?
Chcete to probrat s někým z oboru?

Rádi to s vámi probereme

Napište nám nebo zavolejte.
Konzultace jsou zdarma.