Zjišťujeme, co si o daných otázkách myslí celá skupina a zároveň se všichni zapojují, nikdo nezůstává pasivní, každý má nějaký úkol.
Cíle a témata:
Sbírat informace, naslouchat, vyjadřovat se.
Průběh:
- Žáci se rozdělí do tolika skupin, kolik otázek chceme řešit (4 otázky = 4 skupiny).
- Otázky je důležité formulovat tak, aby mířily k podstatě řešeného problému (např. Jak si představuji, že bychom s parlamentem mohli oslavit Vánoce? Co si rozhodně chci zapamatovat z prožitkového kurzu? atd.)
- Při formulaci otázek žákům zdůrazněte, že nikdo nemůže odpověď špatně, jelikož jde o jejich vlastní názor či zkušenosti.
- Žáci si zvolí ve skupině člena, který bude mít roli KMENE, ostatní jsou KOŘENY. Kmen zapisuje odpovědi, kořeny se rozmisťují po místnosti a pokládají otázku, aby se pak vrátily ke svému kmeni.
- Každá skupina si vylosuje jednu otázku, následuje krátká porada, zda všichni položené otázce rozumí. Kořeny si musí svou otázku zapamatovat, nesmí si zapisovat, pouze kmen má otázku k dispozici, takže do ní kořen může kdykoliv nahlédnout.
- Kořeny postupně pokládají svou otázku všem v místnosti, odpovědi sdělují kmeni, ten odpověď zapíše na velký papír, kořen si opět odpověď nemůže zapsat.
- Když se každý kořen zeptal každého dalšího kořene v místnosti, vracejí se všichni do svých skupin a z přinesených odpovědí sestavují krátkou prezentaci.