Jak funguje předávání informací a jaké komunikační šumy mohou vzniknout? Aktivita vhodná pro členy žákovského parlamentu.
Cíle a témata:
- Trénovat předávání informací mezi lidmi (například mezi parlamentem a třídou).
- Uvědomit si, jaké faktory ovlivňují předávání informací mezi lidmi.
Průběh:
- Připravte si předem několik obrázků s různými tvary či symboly (některé jednoduché: např. trojúhelník, některé složitější: např. tři kružnice uvnitř čtverce s trojúhelníkem po straně). Tvary musí být natolik schématické, aby je dokázal kdokoliv překreslit.
- Účastníky rozdělte do skupin po třech. V každé skupině si hráči mezi sebou rozdělí tyto role: pozorovatel, běhač, kreslič.
- Cílem hry je co nejvěrněji přenést původní obrázek, který ukáže lektor pozorovateli, na vlastní papír. Hra může probíhat jako závod týmů nebo nemusí.
- Obrázek se přenáší přes pozorovatele, běhače a kresliče, kteří jsou však rozmístěni v prostoru několik metrů od sebe. Pozorovatel je jediný, kdo vidí předlohu.
- Pozorovatel má nejdříve několik minut na to, aby si předlohu dobře prohlédnul. Když si vše zapamatuje, dojde na stanoviště běhače.
- Běhač vyslechne od pozorovatele popis obrázku a běží ke kresličovi.
- Kreslič zaznamenává podle pokynů běhače daný obrázek (běhač mu však nesmí vidět pod ruku).
- Výsledky kresličů nakonec porovnejte s předlohou. Můžete vyhodnotit, které skupině se podařilo obrázek nejlépe překreslit.
- Následuje další kolo s těžším obrázkem (je vhodné hru zopakovat třikrát až pětkrát a střídat role ve skupině).
Reflexe:
Reflexi po této aktivitě můžete zaměřit na průběh komunikace mezi pozorovatelem, běhačem a kresličem.
Kdo má největší vliv na výslednou podobu obrázku? (Ano, všichni stejnou.)
Jak jste se cítili v různých rolích? Která byla pro vás nejtěžší? Která nejlehčí?
Co způsobuje zkreslení informací?
Co pomáhá tomu, aby byly informace co nejlépe předány?
Jak to souvisí s vaší situací? S předáváním informací mezi žákovským parlamentem a třídami?
Co vám hra ukázala, že je potřeba dělat jinak?