Pomůžeme žákům uvědomit si, jak vypadá novinový článek.
Cíle a témata:
Vyjadřovat se, formulovat názor, naslouchat, vybrat z řečeného podstatné, zhodnotit akci.
Průběh:
- Po ukončení zajímavé akce (např. soutěže, exkurze, besedy) žáci zpracují poskytnuté informace do podoby novinového článku. Mohou ho doplnit fotografiemi, krátkými rozhovory nebo soutěžními otázkami.
- Začněte tím že žákům předložíte aktuální noviny, časopisy a necháte je vybrat článek, který popisuje nějakou konkrétní událost.
- Na vybraném článku nechte žáky ukázat, jaké druhy informací v něm nalezli (titulek článku, termín akce, místo, co se komu líbilo, kolik lidí přišlo, rozhovor s účastníky, zda se akce bude opakovat, co bylo nejzajímavější atd.).
- Zeptejte se žáků, co z těchto typů informací by chtěli začlenit do článku o své akci. Vycházejte přitom z toho, co zajímá čtenáře. Je třeba vědět, kde bude článek umístěný a kdo ho bude číst).
- Rozdělte žáky (podle počtu) do skupinek po 3-4, ve kterých dají dohromady základní informace o akci (co, kdy, kde, kolik, proč atd.) a vymyslí titulek.
- Samotné textové zpracování článku je vhodné nechat na šikovném dobrovolníkovi, ve větší skupině to jde pomalu.
- Dobrovolník do určitého termínu ukáže všem svůj návrh a článek pak může předat osobě, která o vydání rozhoduje (redaktor).
Reflexe:
Po vydání článku můžete nad jeho výtiskem zařadit také reflexi. Co jsme se při této práci naučili? Až budeme psát další článek, jak to uděláme?