Posouváním uzlu se střídáme o slovo. Žáci sami určují pořadí mluvčích, rozlišují typy příspěvků do diskuse (zda jde o komentář či otázku).
Cíle a témata:
- Zhodnotit předchozí aktivitu/program/kurz/školní rok/zasedání parlamentu.
- Učit se hovořit pouze tehdy, když nemluví nikdo jiný.
- Učit se říct si o slovo.
Průběh:
- Základem metody je kruh z lana, který svou velikostí odpovídá kruhu sedících či stojících účastníků. Na laně je uvázáno několik uzlů – v nejjednodušší variantě jsou to dva druhy: jednoduchý uzel a uzel s malým okem.
- Všichni se chytnou lana, přiměřeně ho napnou, aby jim pěkně pružilo v rukou a aby se vzájemně cítili. Kdo se dotýká jednoduchého uzlu, může hovořit jakkoli (pokud možno k předchozímu programu, instrukci je možno ještě upřesnit podle konkrétní aktivity). Kdo má v ruce malé oko z lana, může položit jakoukoli otázku (oko má tvar písmene O – jako otázka).
- Nechte diskusi probíhat podle svého pedagogického citu tak dlouho, aby se všichni, kdo chtějí, vyjádřili.
Reflexe:
Sama aktivita s uzlem je vhodná k reflexi. Reflexi reflexe tedy ani provádět nemusíte. Případně se můžete žáků zeptat, jestli se jim metoda diskuse s uzlem líbila, proč ano, proč ne a kdy by se jim zase mohla hodit pro zasedání žákovského parlamentu.