Metoda k seřazení témat, jimiž se parlament může zabývat podle priorit, které jim žáci přisuzují.
Cíle a témata:
- Prověřit svou schopnost diskutovat a pracovat v různě velkých skupinách.
- Hledat konsensus nad oblastí, kterou má parlament začít řešit jako první.
Průběh:
- Žáci si připraví seznam témat, kterými se parlament může zabývat (k tomu může napomoci například aktivita „Tři přání“). Témata napište na kartičky.
- Žáci je ve skupinách přiřadí do jednotlivých políček diamantu (diamant je dobré připravit buď na papír, nebo nakreslit na tabuli). Téma, které považují za nejdůležitější, umístí k číslu 1, to nejméně důležité naopak k číslu 9. Ostatní kartičky rozmístí mezi ně, podle toho, jak se jim témata zdají důležitá (viz nákres diamantu v příloze).
- Skupina by měla dospět ke konsensu a shodnout se na tom, které téma je pro ni nejdůležitější. Pokud pracujete s více skupinami, spojujte je postupně dohromady, až vznikne výsledný společný diamant, na jehož podobě se většina žáků shodne.
- Diamant by měl být sestavován formou diskuse, tedy pokud někdo chce umístit nějaké téma na první místo, měl by také umět obhájit, proč je pro něj nejdůležitější.
- Závěrečnou podobu diamantu zaznamenejte a můžete se pustit do realizace prvního projektu žákovského parlamentu.