Aktivita spíše pro menší děti, ale vhodně uvedená se může použít i ve vyšších třídách. Můžeme ji využít k reflexi vztahů ve třídě, či k reflexi obecně.
Cíle a témata:
- Vyjadřovat se a formulovat svůj názor.
- Naučit i ty nejmenší mluvit a nebát se.
Průběh:
- Připravte si malé kartičky se slovy podle témat, na která se chcete zaměřit, např. kamarádství, vztahy ve třídě apod. Na kartičky dejte kancelářskou sponku.
- Uprostřed místnosti vyznačte pomocí provázku „rybníček“ a do něj kartičky umístěte nápisem dolů, aby slova nebyla vidět. Ukazovátko či podobný nástroj použijte jako „prut“ a na jeho konec připevněte magnet.
- Každé dítě postupně prutem vyloví jednu „rybičku“ (kartičku se slovem) a k danému tématu řekne, co si o něm myslí ve vztahu ke třídě. Jak to u nich ve třídě vypadá, co je dobře a co ne. Pokud dítě neví, co říci, může mu kamarád nebo učitel pomoct začít nebo položit doplňující otázku. Např. POMÁHÁME SI – Jak si pomáháme ve třídě? NEHÁDÁME SE – Platí to u nás ve třídě? Pamatujete si na nějakou hádku ve třídě?