Hry, Chyť si rybku

Cílová skupina : žáci 1. stupně
Počet osob : 6–15 osob
Čas : 15–30 min

Aktivita spíše pro menší děti, ale vhodně uvedená se může použít i ve vyšších třídách. Můžeme ji využít k reflexi vztahů ve třídě, či k reflexi obecně.

Cíle a témata: 

  • Vyjadřovat se a formulovat svůj názor.
  • Naučit i ty nejmenší mluvit a nebát se.

Průběh: 

  1. Připravte si malé kartičky se slovy podle témat, na která se chcete zaměřit, např. kamarádství, vztahy ve třídě apod. Na kartičky dejte kancelářskou sponku.
  2. Uprostřed místnosti vyznačte pomocí provázku “rybníček” a do něj kartičky umístěte nápisem dolů, aby slova nebyla vidět. Ukazovátko či podobný nástroj použijte jako “prut” a na jeho konec připevněte magnet.
  3. Každé dítě postupně prutem vyloví jednu “rybičku” (kartičku se slovem) a k danému tématu řekne, co si o něm myslí ve vztahu ke třídě. Jak to u nich ve třídě vypadá, co je dobře a co ne. Pokud dítě neví, co říci, může mu kamarád nebo učitel pomoct začít nebo položit doplňující otázku. Např. POMÁHÁME SI – Jak si pomáháme ve třídě? NEHÁDÁME SE – Platí to u nás ve třídě? Pamatujete si na nějakou hádku ve třídě? 
Prostředí : kdekoliv
Poznámky : Zpočátku musíme dětem pomáhat s formulací vět. Brzy však najdou dostatek slov a rozmluví se. Baví je lovit a vědí, že za úspěšný lov se od nich očekává odpověď. Aktivitu můžeme snadno upravit změnou témat na kartičkách. Napíšete-li na kartičky jednotlivé akce či dílčí činnosti nějakého projektu, který chcete hodnotit, můžete tuto aktivitu využít k reflexi. 
Nástroje : kancelářské sponky, magnet, tyčka (ukazovátko), provázek, kartičky s tématy