Se základní školou Za Alejí z Uherského hradiště spolupracuje naše organizace již řadu let. Na škole vznikl skvěle fungující parlament pro vedením 4 koordinátorů a koordinátorek. Jednou z nich je paní učitelka Dana Šimíková. V rozhovoru se dozvíte, jak pracují s parlamentem v covidové době a co škola musí mít, aby v ní vznikl funkční a skvělý parlament.
Jak se vede vašemu parlamentu v této covidové době? Scházíte se?
Věřím, že našemu parlamentu se vede v této době dobře. Teda abych to vysvětlila, my jsme se sešli jednou v září, kdy jsme si naplánovali, co budeme v tomto školním roce dělat a jak si to užijeme i za ten rok minulý. Většina našeho programu se odvíjela od projektu Erasmus +, takže naše plány rychle vzaly za své. A jak jsme se naučili kdysi od vás „Sám nejsi nic, posádka je víc“, tak v tomto duchu jedeme stále. V současné chvíli máme ve škole celkem 26 parlamentů a z každého třídního učitele jsme udělali koordinátora. Naši posádku jsme tak rozpustili do všech tříd, které se pravidelně každý den ráno potkávají a věnují se svým projektům, akcím, aktivitám a vzájemné podpoře. A naši parlamenťáci jsou se svými zkušenostmi podporou každému třídnímu učiteli.
Zjistila si po dobu lockdownu o svém parlamentu něco, co jsi předtím netušila?
Parlamenťáci zůstávají stále hybnou silou školy, i když se momentálně formálně nesetkáváme.
Je nebo bylo pro tebe jakožto koordinátorku parlamentu těžké předávat dětem odpovědnost? Pokud ano, proč?
Teď už není, ale ze začátku jsem parlamenťákům „na tajňačku“ popravovala i nástěnku, protože to nebylo podle mých představ (moc křivé, nepřehledné, co tomu řeknou ostatní kolegové :-)). Nicméně to parlamenťáci většinou poznali a předělali si ji zase podle svého.
Jak vybíráte projekty, kterým se parlament bude věnovat?
Na konci školního roku, případně na začátku nového sbíráme náměty na projekty prostřednictvím našich zástupců z každé třídy. Všechny nápady se nám tak sejdou v parlamentu. Pak následuje taková „burza nápadů“, kdy zástupci jednotlivých tříd se snaží prosadit jejich třídní návrhy. Snažíme se projekty vybírat tak, aby v nich bylo zahrnuto co nejméně soutěživosti a co nejvíce spolupráce. Ze všech těchto podnětů se vybere zhruba deset projektů, o kterých pak hlasuje celá škola. Teď už dva roky připravujeme Mezinárodní dny, tak uvidíme, kdy je zrealizujeme.