Třídnická hodina je klíčovým momentem pro pravidelná a nerušená setkání třídního učitele s žáky. Slouží k řešení aktuálních i nadčasových témat třídy a poskytuje příležitost k budování vzájemného vztahu mezi učitelem a dětmi. Tento vztah zásadně ovlivňuje prostředí, ve kterém se žáci vzdělávají, a v dobrém prostředí probíhá dobré učení. I když třídnickou hodinu vede třídní učitel, je důležité, aby byla pevně ukotvena v životě školy. Vyžaduje promyšlenou přípravu, systémové zavedení a spolupráci několika různých aktérů. Na této stránce se dozvíte, jak vypadá dobře fungující třídnická hodina, co je třeba promyslet před jejím zavedením, na co nezapomenout, a na co si dát pozor zejména v prvním roce. Zjistíte také, jak třídnické hodiny dále rozvíjet v následujících letech.

 

V CEDU víme, jak efektivně zavést třídnické hodiny do školní praxe. Třídnickými hodinami se zabýváme již od roku 2019. Za tu dobu jsme pomohli stovkám učitelů napříč celou republikou prostřednictvím nastavování systému třídnických hodin, vedení ukázkových hodin, a poskytování mentorské podpory.

 

Třídnická hodina jako prostor pro rozvoj a diskuzi

Třídnická hodina je pravidelné, nerušené setkání třídního učitele s jeho třídou, které slouží k řešení aktuálních i nadčasových třídních témat. Nejedná se o nahodilé svolání jako doplněk k výuce nebo reakci na události, jako jsou blížící se třídní výlety, školní akce či nenadálé nepříjemnosti. Třídnické hodiny jsou jasně vymezeny v měsíčním nebo týdenním harmonogramu školy. Žáci se svými třídními učiteli je využívají k budování a posilování dobrých vztahů ve třídě a následně dobrého klimatu v celé škole. Tento prostor tak v bezpečném prostředí umožňuje dětem přijímat odpovědnost a podporuje jejich iniciativu a odvahu měnit prostředí kolem sebe.

 

Cíle třídnických hodin

Třídnické hodiny dětem poskytují bezpečný prostor k reflexi vlastní zkušenosti ve škole, kdy mohou mluvit o své spokojenosti ve škole, pocitu bezpečí, vztazích ve škole a ve třídě, učit se efektivně řešit konfliktní situace. Pokud se cíleně nepracuje se třídou jako sociální skupinou, je to ztráta cenného času a prostoru. Nelze přece předpokládat, že se děti i dospívající naučí — jen tak mimochodem — poznávat sami sebe a ostatní, spolupracovat a podporovat se.

 

Vliv třídnických hodin na děti a kulturu Školy

Z našich terénních pozorování vyplývá, že třídnické hodiny výrazně rozvíjejí žákovské postoje a dovednosti. Hrají klíčovou role ve vytváření pozitivní kultury školy a posilování komunity mezi dětmi. Tyto hodiny totiž zásadně podporují komunikaci a interakci mezi žáky a učiteli.

 

Utváření týmu a podpora spolupráce

Třídnické hodiny poskytují prostor pro otevřenou komunikaci, která rozvíjí důvěru a vzájemný respekt. Učitelé mohou začleňovat aktivity, které podporují spolupráci a budování týmového ducha ve třídě.

  • Zvyšování participace

Během třídnických hodin mají děti možnost vyjádřit své názory, připomínky a obavy ohledně školního prostředí a vzdělávání. To zvyšuje jejich pocit důležitosti a podporuje jejich zapojení do školní komunity.

  • Učení dovednostem

V třídnických hodinách se děti učí prezentovat své názory a argumentovat. Učitelé mohou využít tuto příležitost k výuce demokratických principů, jako je respekt k odlišným názorům a umění dialogu. Diskuze o citlivých nebo kontroverzních tématech pomáhají dětem porozumět pohledům a názorům jejich spolužáků a rozvíjet empatii. Učitelé mohou pomoci dětem diskutovat o konfliktech a řešit je mírumilovně, čímž vytvářejí klidné a bezpečné prostředí ve třídě.

  • Rozvoj odpovědnosti

Účast v třídnických hodinách pomáhá dětem rozvíjet odpovědnost za jejich školní prostředí a schopnost převzít odpovědnost za vlastní slova a činy. Diskuse mohou zahrnovat vzdělávací cíle a očekávání, což podporuje rozvoj jejich odpovědnosti a motivace k dosažení stanovených cílů.

 

Postup při zavedení třídnické hodiny (co musí udělat a nastavit vedení školy)

Ředitelky a ředitelé škol hrají naprosto zásadní roli v zavádění pravidelných třídnických hodin do svých škol. Doporučujeme jim pro úspěšné a zavedení funkčních třídnických hodin následující kroky:

  • Zaměřte se na HODNOTY školy, bez kterých jen ztěží budete s dětmi ve třídách nastavovat pravidla pro chování. Jen z hodnot mohou vznikat postupně normy jednání, kterým budou pedagogové rozumět, souznít s nimi a jednotně je ve třídách dodržovat, hlídat a vyžadovat.
  • Dejte VZTAHY ve vaší škole na první místo a postavte na tomto cíli svoji vizi a strategii školy. Dobré vztahy mezi dětmi i učitelským sborem vytyčte jako směr, kam chcete svoji školu vést.
  • Věnujte dostatek času a úsilí ARGUMENTACI – trpělivě vysvětlujte, proč je dobré realizovat pravidelné třídnické hodiny. Svolejte celý pedagogický sbor a proberte výhody a nevýhody zavedení třídnických hodin. Důležité je, aby pedagogové měli možnost se k tomuto záměru vyjádřit a aby většinově panovala kladná motivace. Pokud to jde, nastavte příplatek za třídnictví na maximální možnou výši. Zahrňte realizaci třídnických hodin i do nenárokových složek platu — odměn. V srpnovém přípravném týdnu věnujte dostatek času na analýzu výhod, záporů, obav a příležitostí třídnických hodin pro děti, učitele, rodiče a celou školu. Otevřeně v učitelském sboru proberte problematiku třídnických hodin a vše s ní spojené.
  • Poskytněte třídním učitel*kám/ům a ideálně celému učitelskému sboru další VZDĚLÁVÁNÍ na téma třídnických hodin.
  • Nastavte pravidelná SETKÁVÁNÍ třídních učitelek a učitelů vaší školy nad tématem třídnických hodin (alespoň jednou za měsíc). Vytvořte jednoduchý systém metodického a kolegiálního sdílení. Pokud to dovoluje personální situace, zajistěte, aby se třídnických hodin účastnili i zastupující třídní učitel*ky/é a asistent*ky/i.
    Časem vytvořte pracovní skupinu pro třídnické hodiny, která převezme většinu podstatné agendy jako: zanesení třídnické hodiny do Školního vzdělávacího programu, průběžná setkávání a metodická podpora třídních učitelů, proškolování nových třídních učitelů a tým provázejících učitelů, supervize.
  • Podpořte třídní učitelky a učitele v dalším PROFESNÍM ROZVOJI — koučing, mentoring, osobnostní výcvik.
  • Zjistěte, jakou vyučující očekávají PODPORU od metodiků prevence a školních psychologů, popř. výchovných poradců. Zmapujte, jakým způsobem se dá celkově využít preventivní tým školy.
  • Věnujte dostatek péče komunikaci S RODIČI. Zavedením třídnických hodin zvyšujete časovou dotaci, kterou děti tráví ve škole, o 1—4 vyučovací hodiny měsíčně. Musíte proto dobře vysvětlit přínosy třídnické hodiny pro děti i rodiče.
  • PŘIPRAVTE DĚTI na to, že třídnická hodina je prostor pro ně a jejich třídní učitelky a učitele. Cokoliv budou při třídnické hodině dělat, závisí na jejich společné dohodě.

Třídní učitel a třídnická hodina (jaké nároky jsou kladeny na třídní učitele)

Třídnické hodiny kladou na třídní učitele řadu nároků, které vyžadují zejména otevřenost vůči tomuto společnému času s dětmi a pochopení smyslu a přínosu třídnických hodin. Jsou výzvou nejen pro jejich pedagogické dovednosti; potřebují také schopnost být mentory a lídry, kteří pomáhají žákům růst jak akademicky, tak osobnostně. V jakých oblastech je potřeba třídní učitele podpořit?

  • Příprava a plánování

Každá třídnická hodina potřebuje mít stanovené cíle, ke kterým se má společný čas s dětmi vztahovat. S tím souvisí i struktura hodiny zakončená reflexí a zajištění potřebných materiálů a zdrojů pro různé aktivity a diskuze.

  • Vedení třídnických hodin

Třídnické hodiny nejsou zaměřeny na předávání znalostí, měly by být prostorem pro diskuse, rozvíjení sociálních a osobnostních kompetencí žáků. S tím souvisí i metody práce. Učitelé musí být schopni moderovat diskuze, povzbuzovat všechny žáky k účasti a zajišťovat, že každý má možnost se vyjádřit. Jsou velmi náročné na schopnost vést otevřenou, bezpečnou a efektivní komunikaci. Zároveň se neobejdou bez schopnost řešit konflikty mezi žáky mírumilovně a konstruktivně, což vyžaduje práci s vlastními hranicemi i hranicemi dětí ve třídě.

  • Podpora spolupráce a týmové práce

Ve třídě musí učitelé vytvářet pozitivní prostředí, podporovat vzájemný respekt a důvěru mezi žáky. Je dobré zařazovat aktivity, které podporují týmovou práci a spolupráci mezi žáky. Zároveň podporovat autonomii dětí, povzbuzovat je k tomu, aby vyjádřily své názory a podílely se na rozhodování a zajistit, aby mohly poskytovat zpětnou vazbu na třídní záležitosti.

  • Spolupráce se pedagogickým sborem školy

Ve škole by mělo docházet k pravidelnému sdílení postřehů a kolegiální podpoře s ostatními členy pedagogického týmu školy. A to nejen kvůli osobní inspiraci, ale i z toho důvodu, aby třídnické hodiny byly efektivně integrovány do širšího školního kontextu.

Jaká jsou úskalí, kdy se daří, kdy to drhne a co dělat, když to drhne

Rozhodnout se zavést třídnické hodiny bývá radostné, ale pak začíná poměrně velká práce. Aby všechno šlapalo hladce, je potřeba školní stroj na novinku řádně připravit a vyladit. Dost možná bude nutné překonat řadu výzev. Následuje popis typických těžkostí a nástrah, které u jednotlivých aktérů často nastanou.

Jasný účel a cíle třídnických hodin
(týká se vedení školy)

Účel třídnických hodin je jasně definován a sdělen všem zúčastněným stranám (učitelé, žáci, rodiče). Mělo by být zřejmé, jaký je jejich hlavní cíl, ať už jde o zlepšení školní atmosféry, řešení problémů ve třídě nebo rozvoj sociálních dovedností. Pravidelně vyhodnocujte efektivitu třídnických hodin. Shromažďujte zpětnou vazbu od dětí, učitelů a rodičů a upravujte třídnickou hodinu podle potřeb. Zejména první rok je zásadní pro udržitelné nastavení třídnických hodin do života školy.

Pravidelný harmonogram
(týká se všech)
Zavedení pravidelného harmonogramu pro třídnické hodiny pomůže zajistit, že se stanou součástí rutiny a že žáci i učitelé budou vědět, kdy se konají a co mohou očekávat.

Kvalifikace třídních učitelů
(týká se sborovny)

Třídní učitelé by měli být vhodně vyškoleni, aby efektivně vedli třídnické hodiny. To zahrnuje schopnost facilitovat diskuze, řešit konflikty a podporovat pozitivní vztahy ve třídě. Zároveň třídnické hodiny by měly být místem, kde se děti cítí bezpečně a mohou otevřeně vyjadřovat své názory a pocity. Učitelé by tak měli být schopni podporovat důvěryhodné a otevřené prostředí.

Může se stát, že třídní učitelé budou třídnickou hodinu vnímat jako “práci navíc,” kterou nemají zaplacenou. Práce navíc to rozhodně je, proto za ni učitele pokud možno dobře oceňujte (jak slovně, tak finančně) a podpořte jejich kolegiální sdílení.

Zapojení žáků
(týká se tříd)
Je důležité, aby žáci měli možnost aktivně se zapojit do plánování a vedení třídnických hodin. To může zvýšit jejich zájem a pocit odpovědnosti za třídu.

Rodičovská spolupráce
(týká se rodičů)
Informujte rodiče o cílech a průběhu třídnických hodin a zapojte je do procesu, pokud je to možné. Jejich podpora může být klíčová pro úspěch celého institutu třídnických hodin.

Tomáš Hazlbauer
26. července 2024