Při sumírování inspirace k třídnickým hodinám jsme se rozhodli vytěžit jednu z nejzásobenějších studnic v našem okolí. Vyzpovídali jsme našeho dlouholetého kolegu Petra Bureše, učitele a lektora specializujícího se zejména na práci se skupinou. A který už třídnickým hodinám věnoval už svou diplomovou práci.

“Když jsem na konci studia na PedF UK nastoupil do školy, stal jsem se okamžitě i třídním učitelem 7. třídy. Ona ZŠ měla už tehdy zavedeny pravidelné třídnické hodiny 1x týdně, které jsem měl najednou vést. Vůbec jsem nevěděl, jak to dělat a byl jsem z toho dost nešťastný. Až přišel do školy externí lektor Vítek Hrbáček, který mi ukázal, jak pracovat se skupinou, jak ji provázet a jak využívat třídnické hodiny k podpoře pozitivních vztahů mezi dětmi. Viděl jsem, jak to děti krásně formuje a říkal jsem si: Ty bláho, to chci umět taky! A začal jsem na tom pracovat…”

“Na třídnických hodinách mne zaujalo, že se dá cíleně pracovat se vztahy ve třídě. Takhle náplni TH rozumím a jsem bytostně přesvědčený o tom, že pokud náš vzdělávací systém vytváří věkově homogenní skupiny (nikdy jindy v životě se nám nestane, že bychom tak dlouho dobu trávili ve skupině s lidmi stejně starými), tak máme my vzdělavatelé jakousi mravní povinnost o vztahy v těchto skupinách pečovat a rozvíjet je. Líbí se mi, co říká Lidmila Valentová z PedF UK, že nelze předpokládat, že se děti ve třídě naučí vztahovat se k sobě navzájem jen tak mimochodem. Potřebují na to čas – prostor – a průvodce.”

Petr z vlastní zkušenosti doporučuje jako průpravu na roli třídního učitele:

Přístupy, o které se můžete opřít v třídnických hodinách:

  • Marshall B. Rosenberg: Nenásilná komunikace ve škole
  • Jana Nováčková a Dobromila Nevolová: Respektovat a být respektován
  • Tom Bennett: Třída – Průvodce chováním žáků
  • Lidmila Valentová: Školní třída jako sociální skupina

“Největší přínos třídnických hodin vidím v tom, že je to ucelený samostatný prostor pro třídního učitele, kde může pracovat s dětmi ve třídě – je to prostor pro péči o nás ve skupině, reflektovat, plánovat. Navíc se ten prostor opakuje. Mně osobně se líbí, že třídnické hodiny nejsou pevně svázané konkrétními tématy nebo plánem. Zároveň je to jeho největší slabina, která uvádí spoustu učitelů do nepříjemné nejistoty. Nevědí, zda mají třídnické hodiny dobře uchopené, jestli mají dost aktivit nebo zda svůj plán stihnou. V tom je třídnická hodina pro učitele velká výzva.”

Naštěstí je množství materiálů, které můžete při plánování třídnických hodin využít:

  • Soňa Hermochová: Skupinová dynamika ve školní třídě
  • Michelle Karnsová: Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem
  • Petr Kříž: Kdo jsem, jaký jsem: aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání
  • Jack Canfield a Harold C. Wells: Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků

 

“Druhá věc, v čem mně osobně přijde třídnická hodina obtížná, je ta její volnost – není jasně dané, co máme naplňovat. My jsme jako učitelé v této chvíli tak trochu obnaženi, nemáme se za co skrýt, třeba za naše odborné téma. Třídnická hodina klade nároky na naši autenticitu a zralost…”

Při obtížných situacích nám může pomoci: 

  • nastavení společných pravidel pro vedení třídnické hodiny – návod zde
  • nebo aktivity otevírající prostor pro pojmenování toho, co se aktuálně ve třídě děje – zde

“Rád pracuji se hrou jako s programovým prostředkem. Hra má u mně vždycky konkrétní cíl a díky následné reflexi můžeme probrat téma, které se ve třídě objevilo. Nejraději používám polostrukturované aktivity, kdy je daný základ a záleží na skupině, kam tu hru zanese a co s ní udělá. Přiznám se, že rád pracuji i s nestrukturou, kdy přicházím do třídy a reaguji na to, co čtu v tom kolektivu.”

 

Soubor aktivit si můžete objednat u CEDU, další aktivity vhodné pro třídnické hodiny objevíte v těchto titulech:

  • Jitka Balcarová: Třídnická hodina netradičně
  • Michal Dubec: Třídnické hodiny
  • Ilona Gillernová; Lenka Krejčová: Sociální dovednosti ve škole
  • Lidmila Valentová: Pedagogicko-psychologická intervence ve školní třídě
  • Radka Šmejkalová; Kateřina. Schmidová: Třída v pohodě
  • portál Hranostaj
  • metodiky SOFA a projektu Oddysea
Tomáš Hazlbauer
7. června 2024