Každoročně si členové žákovského parlamentu ze základní školy Masarova v Brně zvou na své „horké křeslo“ zajímavé osobnosti a ptají se jich na to, co je nejvíce zajímá. V minulých letech pozvali například ředitele školy a vedoucího školní jídelny. Loni na křeslo usedl starosta městské části Brno – Líšeň Břetislav Štefan a letos hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

Ručně psaná pozvánka

Nejdříve děti poslaly panu starostovi ručně napsaný dopis s pozváním, ve kterém se ho ptaly, jestli se chce jejich projektu zúčastnit a kdy si udělá čas. Pan starosta pozvání přijal bez váhání, školu i žákovský parlament dlouhodobě podporuje. Žáci se pustili do práce. Obešli děti z 1. a 2. ročníků, aby od nich zjistili, na co by se pana starosty rády zeptaly. Spolužáků z vyšších ročníků se pak osobně zeptal parlamenťák, který danou třídu zastupuje. Vznikl tak seznam s celkem 66 otázkami.

Celou akci připravovaly děti téměř samostatně. Rozdělily si mezi sebe úkoly, kdo bude moderovat, kdo fotografovat, pořizovat audiozáznam, kdo obstará dárek, kdo vyzdobí a připraví třídu, ve které rozhovor bude probíhat. I ti nejmenší našli své uplatnění.

Co na sebe hosté vyzradili

Žáci se dozvěděli, že pan starosta chodil na stejnou základní školu, že jeho oblíbeným jídlem je steak, že dříve lezl po skalách v Moravském krasu a že řízení obce není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Všechny je zaujala odpověď na otázku: „Čím by vás zaujala vaše fanynka?“, která zněla následovně: „Přál bych si, aby zůstala sama sebou.“ Během dvouhodinového rozhovoru se žáci se starostou domluvili, že pořídí bezpečnostní značky u silnice, přes kterou děti denně po cestě do školy přechází. A také že se po čtyřech letech dotáhne akce Sázení stromů republiky, při které 4 líšeňské školy vysadily strom a pod něj zakopaly časovou schránku. Dodnes chybí na stromech tabulky s nápisem, kdo strom zasadil.

Pan hejtman mimo jiné žákům řekl, že jednoznačně podporuje školní parlamenty, nepochybuje o jejich smysluplnosti a věří, že když děti projdou procesem vymýšlení, přípravy a realizace akce, dá jim to do života ohromné zkušenosti a schopnosti. Jihomoravský kraj má v této fázi rozjetý projekt, kterým by chtěl zastřešit a podpořit středoškolské parlamenty. Základní školy mají spolupracovat především s obcí nebo městskou částí.

Může se to zdát triviální

Ale není. Děti si při takové akci uvědomí, že ten, kdo spravuje město, je člověk z masa a kostí, kterého můžou oslovit s věcmi, které chtějí ve svém městě změnit. Nemusí jen nečinně přihlížet a kritizovat, že něco nefunguje. Zároveň vidí, že i starosta má své koníčky a oblíbená jídla a že jako malý chodil do školy. Obzor dětí se tak neomezí pouze na život ve škole, ale rozšíří se o zájem o dění v obci a o touhu se na něm osobně podílet.

Tomáš Hazlbauer
5. května 2023