Na některých základních a středních školách proběhly v září či říjnu volby do žákovských parlamentů. Složení parlamentu je jasné, ale co dál? Ještě před tím, než se členové parlamentů vrhnou do práce a realizace projektů, je dobré jejich členství potvrdit také smluvně.
Žákovský parlament není osamoceným ostrovem úzké skupinky dětí. Naopak by měl být jádrem dění. Měl by svou činností motivovat co nejvíce lidí ve škole, aby se začali o prostředí, ve kterém tráví značnou část dne, vážně zajímat a zapojili se do jeho proměny. Uzavírání neformálních smluv zvyšuje prestiž u spolužáků a ostatních učitelů a zároveň může podpořit různé skupiny ve škole k touze podílet se na aktivitách parlamentu.
Jaké smlouvy se uzavírají
Neformální smlouvy se uzavírají mezi různými osobami, které se podílejí na činnosti parlamentu. Současně pomáhají definovat role a pravomoci všech zainteresovaných osob. Doporučuje se uzavřít smlouvu mezi koordinátorem žákovského parlamentu a vedením školy, smlouvu mezi členem parlamentu a školou a dále smlouvu mezi parlamenťákem a jeho třídou. Obě strany dohody by se měly zavázat ke spolupráci a k maximální možné podpoře. Čím konkrétněji se do smlouvy podaří zachytit jednotlivé závazky či pravidla, tím lépe pro všechny. Smlouvy nejen zvyšují prestiž parlamentu, ale především nutí obě strany se nad ním zamyslet a předvídat tak situace, které mohou nastat.