Ředitelka fakultní základní školy České Mládeže v Ústí nad Labem Petra Holasová navázala spolupráci s naší organizací před mnoha lety. Ve své vedoucí pozici vždy propagovala občanské vzdělávání a podporuje žákovský parlament. Její škola funguje jako konzultační centrum pro Ústecký kraj. V rozhovoru, který vedla Veronika Pevná, se dozvíte, proč má pocit, že se ze společnosti ztrácí demokratické hodnoty a co ona dělá proto, aby to tak nebylo.
Vaše škola má už 13 let žákovský parlament. Změnilo se za ta léta jeho vnímání žáky nebo učiteli. Jak?
Založili jsme parlament bez jasné představy a vize a podle toho práce parlamentu zpočátku vypadala. Nudné schůzky s poměrně malou účastí, opakující se témata a velká nedůvěra učitelů, kteří parlament vnímali jako něco nepřátelského, něco co dá dětem do rukou nástroj pro boj s nepohodlnými požadavky učitelů.
Pak jsme se zapojili do projektu CEDU a dali se na dlouhou cestu změny. Školení učitelů, školení koordinátorů, školení ředitelky školy, volby do parlamentu, kompetence parlamentu, práva a povinnosti členů parlamentu, plánování a realizace projektů, změny ve škole podle přání žáků, postupné přijímání parlamentu učiteli. Původně největší odpůrkyně parlamentu s ním začala před pár lety spolupracovat a podařil se zázrak.
V čem vidíte hlavní přínos žákovského parlamentu pro školu a v čem pro jeho žáky?
Přínos parlamentu má více vrstev. Já si osobně nejvíce vážím toho, kvůli čemu jsem do projektu šla a to je vliv na pozitivní klima školy, přátelský vztah mezi dětmi napříč ročníky.
Jakým způsobem podporujete žákovský parlament z pozice vedení školy?
Snažím se, aby mě vnímali jako člověka, kterému na parlamentu opravdu záleží, účastním se inaugurace, poskytuji finance na webové stránky i aktivity parlamentu, na školní parlament jsem napsala již dva mezinárodní projekty a tak sdílíme své zkušenosti s partnery z různých evropských zemí.