Třídnická hodina jako prostor pro rozvoj a diskuzi
Třídnická hodina je pravidelné, nerušené setkání třídního učitele s jeho třídou, které slouží k řešení aktuálních i nadčasových třídních témat. Nejedná se o nahodilé svolání jako doplněk k výuce nebo reakci na události, jako jsou blížící se třídní výlety, školní akce či nenadálé nepříjemnosti. Třídnické hodiny jsou jasně vymezeny v měsíčním nebo týdenním harmonogramu školy. Žáci se svými třídními učiteli je využívají k budování a posilování dobrých vztahů ve třídě a následně dobrého klimatu v celé škole. Tento prostor tak v bezpečném prostředí umožňuje dětem přijímat odpovědnost a podporuje jejich iniciativu a odvahu měnit prostředí kolem sebe.
Cíle třídnických hodin
Třídnické hodiny dětem poskytují bezpečný prostor k reflexi vlastní zkušenosti ve škole, kdy mohou mluvit o své spokojenosti ve škole, pocitu bezpečí, vztazích ve škole a ve třídě, učit se efektivně řešit konfliktní situace. Pokud se cíleně nepracuje se třídou jako sociální skupinou, je to ztráta cenného času a prostoru. Nelze přece předpokládat, že se děti i dospívající naučí — jen tak mimochodem — poznávat sami sebe a ostatní, spolupracovat a podporovat se.
Vliv třídnických hodin na děti a kulturu Školy
Z našich terénních pozorování vyplývá, že třídnické hodiny výrazně rozvíjejí žákovské postoje a dovednosti. Hrají klíčovou role ve vytváření pozitivní kultury školy a posilování komunity mezi dětmi. Tyto hodiny totiž zásadně podporují komunikaci a interakci mezi žáky a učiteli.
Utváření týmu a podpora spolupráce
Třídnické hodiny poskytují prostor pro otevřenou komunikaci, která rozvíjí důvěru a vzájemný respekt. Učitelé mohou začleňovat aktivity, které podporují spolupráci a budování týmového ducha ve třídě.
Během třídnických hodin mají děti možnost vyjádřit své názory, připomínky a obavy ohledně školního prostředí a vzdělávání. To zvyšuje jejich pocit důležitosti a podporuje jejich zapojení do školní komunity.
V třídnických hodinách se děti učí prezentovat své názory a argumentovat. Učitelé mohou využít tuto příležitost k výuce demokratických principů, jako je respekt k odlišným názorům a umění dialogu. Diskuze o citlivých nebo kontroverzních tématech pomáhají dětem porozumět pohledům a názorům jejich spolužáků a rozvíjet empatii. Učitelé mohou pomoci dětem diskutovat o konfliktech a řešit je mírumilovně, čímž vytvářejí klidné a bezpečné prostředí ve třídě.
Účast v třídnických hodinách pomáhá dětem rozvíjet odpovědnost za jejich školní prostředí a schopnost převzít odpovědnost za vlastní slova a činy. Diskuse mohou zahrnovat vzdělávací cíle a očekávání, což podporuje rozvoj jejich odpovědnosti a motivace k dosažení stanovených cílů.
Postup při zavedení třídnické hodiny (co musí udělat a nastavit vedení školy)
Ředitelky a ředitelé škol hrají naprosto zásadní roli v zavádění pravidelných třídnických hodin do svých škol. Doporučujeme jim pro úspěšné a zavedení funkčních třídnických hodin následující kroky:
- Zaměřte se na HODNOTY školy, bez kterých jen ztěží budete s dětmi ve třídách nastavovat pravidla pro chování. Jen z hodnot mohou vznikat postupně normy jednání, kterým budou pedagogové rozumět, souznít s nimi a jednotně je ve třídách dodržovat, hlídat a vyžadovat.
- Dejte VZTAHY ve vaší škole na první místo a postavte na tomto cíli svoji vizi a strategii školy. Dobré vztahy mezi dětmi i učitelským sborem vytyčte jako směr, kam chcete svoji školu vést.
- Věnujte dostatek času a úsilí ARGUMENTACI – trpělivě vysvětlujte, proč je dobré realizovat pravidelné třídnické hodiny. Svolejte celý pedagogický sbor a proberte výhody a nevýhody zavedení třídnických hodin. Důležité je, aby pedagogové měli možnost se k tomuto záměru vyjádřit a aby většinově panovala kladná motivace. Pokud to jde, nastavte příplatek za třídnictví na maximální možnou výši. Zahrňte realizaci třídnických hodin i do nenárokových složek platu — odměn. V srpnovém přípravném týdnu věnujte dostatek času na analýzu výhod, záporů, obav a příležitostí třídnických hodin pro děti, učitele, rodiče a celou školu. Otevřeně v učitelském sboru proberte problematiku třídnických hodin a vše s ní spojené.
- Poskytněte třídním učitel*kám/ům a ideálně celému učitelskému sboru další VZDĚLÁVÁNÍ na téma třídnických hodin.
- Nastavte pravidelná SETKÁVÁNÍ třídních učitelek a učitelů vaší školy nad tématem třídnických hodin (alespoň jednou za měsíc). Vytvořte jednoduchý systém metodického a kolegiálního sdílení. Pokud to dovoluje personální situace, zajistěte, aby se třídnických hodin účastnili i zastupující třídní učitel*ky/é a asistent*ky/i.
Časem vytvořte pracovní skupinu pro třídnické hodiny, která převezme většinu podstatné agendy jako: zanesení třídnické hodiny do Školního vzdělávacího programu, průběžná setkávání a metodická podpora třídních učitelů, proškolování nových třídních učitelů a tým provázejících učitelů, supervize.
- Podpořte třídní učitelky a učitele v dalším PROFESNÍM ROZVOJI — koučing, mentoring, osobnostní výcvik.
- Zjistěte, jakou vyučující očekávají PODPORU od metodiků prevence a školních psychologů, popř. výchovných poradců. Zmapujte, jakým způsobem se dá celkově využít preventivní tým školy.
- Věnujte dostatek péče komunikaci S RODIČI. Zavedením třídnických hodin zvyšujete časovou dotaci, kterou děti tráví ve škole, o 1—4 vyučovací hodiny měsíčně. Musíte proto dobře vysvětlit přínosy třídnické hodiny pro děti i rodiče.
- PŘIPRAVTE DĚTI na to, že třídnická hodina je prostor pro ně a jejich třídní učitelky a učitele. Cokoliv budou při třídnické hodině dělat, závisí na jejich společné dohodě.
Třídní učitel a třídnická hodina (jaké nároky jsou kladeny na třídní učitele)
Třídnické hodiny kladou na třídní učitele řadu nároků, které vyžadují zejména otevřenost vůči tomuto společnému času s dětmi a pochopení smyslu a přínosu třídnických hodin. Jsou výzvou nejen pro jejich pedagogické dovednosti; potřebují také schopnost být mentory a lídry, kteří pomáhají žákům růst jak akademicky, tak osobnostně. V jakých oblastech je potřeba třídní učitele podpořit?
Každá třídnická hodina potřebuje mít stanovené cíle, ke kterým se má společný čas s dětmi vztahovat. S tím souvisí i struktura hodiny zakončená reflexí a zajištění potřebných materiálů a zdrojů pro různé aktivity a diskuze.
Třídnické hodiny nejsou zaměřeny na předávání znalostí, měly by být prostorem pro diskuse, rozvíjení sociálních a osobnostních kompetencí žáků. S tím souvisí i metody práce. Učitelé musí být schopni moderovat diskuze, povzbuzovat všechny žáky k účasti a zajišťovat, že každý má možnost se vyjádřit. Jsou velmi náročné na schopnost vést otevřenou, bezpečnou a efektivní komunikaci. Zároveň se neobejdou bez schopnost řešit konflikty mezi žáky mírumilovně a konstruktivně, což vyžaduje práci s vlastními hranicemi i hranicemi dětí ve třídě.
- Podpora spolupráce a týmové práce
Ve třídě musí učitelé vytvářet pozitivní prostředí, podporovat vzájemný respekt a důvěru mezi žáky. Je dobré zařazovat aktivity, které podporují týmovou práci a spolupráci mezi žáky. Zároveň podporovat autonomii dětí, povzbuzovat je k tomu, aby vyjádřily své názory a podílely se na rozhodování a zajistit, aby mohly poskytovat zpětnou vazbu na třídní záležitosti.
- Spolupráce se pedagogickým sborem školy
Ve škole by mělo docházet k pravidelnému sdílení postřehů a kolegiální podpoře s ostatními členy pedagogického týmu školy. A to nejen kvůli osobní inspiraci, ale i z toho důvodu, aby třídnické hodiny byly efektivně integrovány do širšího školního kontextu.