Ředitel základní školy K. V. Raise v Lázních Bělohrad Jaroslav Jirásko navázal spolupráci s naší organizací už před mnoha lety. Ve své vedoucí pozici vždy propagoval občanské vzdělávání v rámci školy a brzy také na své škole založil žákovský parlament. Už dlouho funguje základní škola K. V. Raise jako konzultační centrum pro Královéhradecký kraj. Rozhovor nejen o žákovském parlamentu vedla Veronika Pevná.
V čem vidíte hlavní přínos žákovského parlamentu pro školu a v čem pro jeho žáky?
Žákovský parlament je komunitou žáků od třeťáčků až po deváťáky, která se aktivně zapojuje do života školy, vymýšlí různé vychytávky, které zlepšují naši školu. Parlament posunuje žáky v jejich komunikačních dovednostech, v umění diskutovat a v postojích k demokracii.
Jakým způsobem podporujete žákovský parlament z pozice vedení školy?
Myslím, že nejvýraznějším krokem je vytvoření rozvrhu tak, aby se parlament mohl scházet v době normální výuky, dopoledne (každé úterý jednou za 14 dní). Je to naše doména a jsme na to moc pyšní, že se nám to takto daří. Zástupkyně Mirka u toho vždy málem zešílí, ale dá to. Je hustá. Parlament podporujeme také občasnou přítomností na zasedání, setkávání s “mluvčími” a určitě parlamenťáci ocení také to, když dokáži získat nějaké peníze na jeho činnost od různých dárců.
S jakými nereálnými požadavky za vámi žáci přišli? Jak jste jim vysvětlili, že žádají nemožné?
Nejvíce nerealizovatelných nápadů se týká jídelny (nemůžeme vařit jídla, na které nemáme podmínky a odporují vyhlášce). Nic dalšího mě v tuto chvíli nenapadá, moc takových požadavků není.
Je občanské vzdělávání jedním z bodů ve strategickém plánu vaší školy?
Jednoznačně, jsme škola, která má čtyři základní pilíře a jeden z nich je škola občanská. Důležitost občanského vzdělávání a výchovy k demokracii vnímáme všichni jako čím dál více důležitější, neboť vnímáme, jak lehce se dá demokracie okrajovat a jak lidem nevadí, že je stát řízen jako firma člověkem bez morálky, zato s hromadou peněz v kapse.
Jsou ve vaší škole učitelé, kteří žákovský parlament nepodporují, nevidí v něm smysl? Jak s nimi pracujete?
Už nejsou, ale byli. Pracovali jsme s nimi a dnes, pokud přímo nepodporují parlamenťáky, tak je respektují a vnímají je jako přínosnou součást školy. Pokud vás zajímá, jak jsme s nimi pracovali, tak pomohlo vysvětlování a aktivity parlamentu.
Jak jsou u vás ve škole odměňování koordinátoři žákovských parlamentů?
Dostávají dvakrát ročně odměny, věřím, že dostatečně velké (smích). U nás v pohraničí stále ještě platí saské platidlo Gott bezahle. Jsem za to moc vděčný a koordinátorům strašně moc za vše děkuji.
V čem si myslíte, že je dělají dospělí největší chyby při předávání odpovědnosti dětem.
Nedokážeme dávat dětem vybrat. Prostě česká škola je stále ještě založená na principu „vykonej, co ti řeknu a buď poslušný“. To zanesli do českých škol rakousko-uherští oficíři, kteří byli prvními učiteli na mariotereziánských školách. Tento nešvar nám tam poněkud zůstal. Ve skutečnosti je ale logické a normální dát vybrat, předat odpovědnost a pak dát každému šanci, aby nám sdělil, jak se mu daný úkol, cíl, podařilo splnit. Učitel je „nabízeč“ příležitostí, které žáci podle svých zájmů a individuálních možností mohou uchopit.