Představte si, že na své škole založíte žákovský parlament a teď řešíte, jakou akci dokážete pro své spolužáky uspořádat.  Univerzální odpověď neexistuje, každý parlament si vymyslí takový projekt, na který má zrovna chuť a sílu. Děti ze základní školy Zlonice si za svou premiéru zvolily uspořádání velikonočního dne pro celou školu.

Stezka pro malé i větší

Když už to děláme, tak rovnou pro celou školu, padlo rozhodnutí na pravidelné schůzce parlamenťáků. A hned padaly nápady, jak by to celé mohlo probíhat a co všechno je třeba zařídit. První kroky zástupců tříd vedly do ředitelny. Děti požádaly pana ředitele, zda by bylo možné čokoládová vajíčka uhradit ze školního fondu, vedle toho dostaly sponzorským darem 200 slepičích vajec a domluvily se s 6. třídou, že vajíčka uvaří. Ve školní jídelně požádaly kuchařky o pomoc při pečení perníčků, kornoutky na zdobení pak vyrobili žáci devátého ročníku.

Bez plnění úkolů to nejde

Co by to bylo za stezku, kdyby na ní nebyly velikonoční úkoly. Parlamenťáci vymysleli foukání kraslic na čas, nošení kraslic na lžíci, projít opičí dráhu s vajíčkem na čele, pletení pomlázek, zdobení vajec na různé způsoby. Zároveň byla vyhlášena celoškolní soutěž o nejlépe vyzdobenou třídu. Nechyběla ani tombola, lístky do ní vyrobily děti z parlamentu.

Napoprvé a hned úspěch

Zažít úspěch by ve svém osobním i školním životě mělo každé dítě. Je to důležitý moment, který pomáhá dítě se dál rozvíjet a motivuje ho k dalším činnostem. Prostřednictvím žákovského parlamentu si děti prožijí kolektivní úspěch i neúspěch a je důležité, jak to poté spolu reflektují, co si z toho odnesou. Ve Zlonicích se akce povedla a snahu parlamenťáků ocenili jak učitelé, tak ostatní spolužáci.

Tomáš Hazlbauer
6. února 2020