Známkování je kontroverzní téma, které hýbe nejednou školou. Každý zažil nespravedlnost, když dostal neprávem špatnou známku. Každý zažil, jak kruté dokážou být ostatní děti, když si poměřují známky a jejich hodnotu zaměňují s inteligencí člověka. Žáci ze ZŠ v Chýni přišli se zajímavým návrhem, aby každé dítě mělo možnost si za určitých pravidel špatnou známku vymazat. A vedení školy a učitelský sbor souhlasily.
Jak to funguje?
- Na každé čtvrtletí mají žáci k dispozici 3 žolíky a mohou použít vždy jednoho na jeden předmět.
- V okamžiku, kdy žák dostane špatnou známku, může říct učiteli, že chce použít žolíka. Ten to zapíše do tabulky, která je umístěná na nástěnce ve třídě.
- Použít žolíka může také před uzavřením známek ve čtvrtletí. Učitelé nahlásí žákům, kdy mají poslední možnost žolíky použít.
- Žolík maže známku navždy. Známka je ve škole nahrazena online poznámkou, že byla smazána žolíkem.
- Žáci nemohou použít žolíka k úpravě celkové známky z předmětu, ani ke smazání známek z důležitých opakovacích či čtvrtletních testů apod.
- Mohou jej použít jen na známky s menším vlivem: diktáty, desetiminutovky, domácí úkoly, práce v hodině, práce ve skupině, malý test.
- Učitel rozhoduje o tom, zda lze známku smazat či nikoliv.
- Žolíky lze použít vždy v jednom čtvrtletí. Pokud nejsou využity, do dalšího čtvrtletí se nepřevádějí.
I přesto, že není v reálných silách dětí rozhodovat o tom, jaký typ hodnocení bude škola používat, našly způsob, jak zmírnit dopady klasického známkování. Spolužáci z celé školy jejich návrh podpořili a pan ředitel neměl problém jim vyhovět.
Zaujalo vás řešení, s nímž přišli školáci ze ZŠ v Chýni? Vyzkoušejte ho na své školy nebo změňte pravidla podle svých potřeb.